Malerierne i Tunøhuset

Opdateret 24/10 2019

Tre smukke og helt sikkert gamle malerier hænger i Tunøhuset. Men hvem har malet dem og har de en historie, som særligt knytter dem til huset? Artiklen her giver nogle af svarene.

Det drejer sig om disse tre malerier:

Skibe ved kornpieren malet af Henrik Hansen Laub, sandsynligvis i 1930’erne

Hvis man kigger godt efter, er der en signatur i nederste højre hjørne af dette billede. Den har så stor lighed med Henrik Hansen Laubs (1902-1980), som den fremgår af Signaturbogen.dk, at der næppe kan være tvivl om, at Laub er kunstneren bag billedet af skibene ved kornpieren i Aarhus. Den forreste bygning er DLG’s silo, populært kaldet “De Fem Søstre”. Den grønlige silo er KFK’s silo (og tak til Ole Ryolf for den information).

Henrik Hansen Laub blev efter kunstakademiet og efter et studieophold i Rom i 1924 ansat som tegner på Aarhus Stiftstidende. Han var i øvrigt en efterspurgt illustrator og plakatkunstner og står bag mange rigtig flotte Aarhus-plakater. Læs evt. denne udførlige biografi skrevet af Per Sørensen. 

Årstallet fremgår ikke af billedet, hverken forside eller bagside, men billedet har en vis lighed med denne plakat, som Laub tegnede til udstillingen ‘Det nye Aarhus’ i 1933, så mon ikke, maleriet i Tunøhuset kan dateres der omkring:

Henrik Hansen Laubs plakat gengivet fra Danskplakatkunst.dk

Det dejligt solgule billede herunder er malet af Mette Kornbeck (1914-2010)

Signaturen MK dækker over Mette Kornbeck. 1938. Hvor er mon motivet fra?

Mette Kornbech var uddannet på kunstakademiet i København. Århus Stiftstidende skrev bl.a. sådan om hende i anledning af hendes 95 års fødselsdag i 2009:

«Mette Kornbeck bor i København, men erhvervede i 1932 sit lille lyserøde sommerhus i Klitten ved Grenaa Strand, hvor hun har tilbragt adskillige somre, midt i den natur og det miljø, som har givet hende inspiration til sine billeder, nær havet og havnen, hvor ikke mindst fiskefartøjerne hører til hendes foretrukne motiver» 

Kulturarv.dk karakteriserer hendes malerkunst sådan: «Hun anvender et temperamentfuldt, ekspressivt formsprog, der er præget af umiddelbarhed og farveglæde»

Det sidste billede er malet af Børge Bokkenheuser (1910-76). Bokkenheuser har været grundig med at fortælle, hvem han er – det fremgår såvel af signaturen nederst til venstre på billedet som af lærredets bagside, så her er ingen tvivl. Læs evt. mere om Bokkenheuser på Kulturarv.dk.

Malet af Børge Bokkenheuser

Måske er der yderligere detaljer, som fortjener at blive fortalt, så ved du mere, er du meget velkommen til at sende en mail til mig, Ole Rode Jensen, så skal jeg samle op og opdatere.